Drammen kommune vedtok i 2007 en ny visjon for skolene i Drammen. Alle rektorene var involvert i den ettårige prosessen med å lage handlingsplanen som skal lede frem til at Drammenskolen blir Norges beste skole. Handlingsplanen ble vedtatt av skoleeier med full støtte fra kommuneadministrasjonen i 2008. Det kanskje viktigste grepet i Drammen ble gjort 1. august 2009, da de opprettet en prosjektbase som motor for det videre utviklingsarbeidet. Prosjektbasen sine overordnede mål er å heve elevmassen sine resultater over landsgjennomsnittet og høyere enn det levekårsindeks og foreldrenes utdanningsnivå skulle tilsi. Mandatet er:
- sørge for fremdrift i implementeringsarbeidet i skolene
- legge til rette for delingskultur fra det pedagogiske praksisfeltet
- legge til rette for kompetanseutvikling ut fra skolenes behov
- skaffe oversikt over ressurspersoner innen de enkelte fokusområder
@ErikWestrum ved prosjektbasen har hatt ansvaret for å utarbeide Drammenskolens ikt-plan. Det er en ferdighetsplan for grunnleggende ferdigheter som inneholder kompetansemål basert på "verb" og med en tilhørende ressurspakke. Fokusområdene er:
- Digital kompetanse ut i alle skoler
- Felles plan for ikt i Drammenskolen
- Digitale tavler i alle klasserom
- Digital kompetanseheving på ikt som en grunnleggende ferdighet
Det er vanskelig å få et helt eksakt bilde av en kommune med 19 skoler, 7300 elever og 700 lærere i løpet av et dagsbesøk, men Drammenskolen ble nyansert presentert med suksesshistorier og utfordringer. Jeg er meget imponert over det arbeidet som pågår i skolene i Drammen, og de kan allerede etter to år vise til bedre resultater på nasjonale prøver og på elev/foreldreundersøkelser. Det var også interessant å høre om fokuset på ledelse og systematikken rundt lederutvikling i Drammenskolen. Alle rektorene er med i ulike nettverk og arbeidsgrupper. Hver måned er kommunaldirektør Tore Isaksen sammen med alle rektorene en hel dag og minimum halve dagen brukes til kompetanseheving i regi av prosjektbasen. I tillegg arrangeres to dager med skolelederseminar i løpet av hvert skoleår. Jeg har sjelden hørt så mye fint om en kommunaldirektør for skole, som jeg gjorde under mitt besøk i Drammen.
Siden jeg er på evig jakt etter forbedringspotensiale fant jeg et par områder for forbedring i Drammen også. Det ene er å tydliggjøre forventningene de har til rektorene som ledere og ikke minst til hvilke digitale ferdigheter rektorene bør inneha. Rektorene har etter min mening en nøkkelrolle i gjennomføringen av skoleutvikling og implementering av kompetanseheving av digitale ferdigheter. Det er også rektorene som må sørge for å få rett lærer på rett plass i skolene sine. Det andre området for forbedring er de overordnede målsettingene de har om å bli best i Norge eller bedre enn gjennomsnittet i Norge. Jeg synes de er litt slappe med tanke på at Skole-Norge er litt under gjennomsnittelig i internasjonal sammenheng. Hva med å bli et pedagogisk fyrtårn i Europa?
Drammen kommune har klart å samle seg om en hovedmålsetting og fokusområder slik at skoleeier, kommuneadministrasjon og rektorer går i samme retning, og de arbeider systematisk med å utvikle digitale ferdigheter. Klarer de å fortsette slik de har begynt, så kan norske skolefolk slutte å valfarte til Finland, New Zealand og Canada. Det mest spennende som kommer til å skje i utdanningsverden i årene fremover - kommer til å skje i Drammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar