Fredrik den store innførte standardisering, ensartethet og drilling i sin armé, og han hadde betydelige fremganger på 1700-tallet. Dette gikk ikke upåaktet hen i datidens maktelite. Fabrikkeiere organiserte derfor på 1800-tallet fabrikkene sine etter Fredrik den stores militære ideer, med mekaniske strukturer som f.eks. kommandolinjer og læring ble sett på som fragmentert trening i spesialisering. Samlebåndet oppstod og spesialiserte arbeidere utførte repeterende spesialistoppgaver på ordre fra en utenforstående sjef.
Skolefolk
tok rundt 1850 utgangspunkt i fabrikkeiernes idé, og skoler ble utviklet i ånden
fra samlebåndet. De etablerte en autoritær skole separert fra resten av
samfunnet med elevene som passive objekter som ble formet uten egen
innflytelse. Noe som passet godt i fabrikkeiernes industrisamfunn. Lærere
opptrådte som kontrollører og inspektører, og elevenes skoledag bestod av
ensartete prosesser og produkter fjernt fra samfunnet ellers. Skolehverdagen
var et lukket system og ingen kikket skolene i kortene eller etterspurte
resultater. Skolene sorterte elevene til ulike oppgaver i fabrikkene og sosial
trivsel, mobbing og elevdemokrati var ukjente begreper. Myndighetene var
fornøyde så lenge fabrikkhjulene gikk rundt.
I
fabrikkene ble tungt kroppsarbeid etter hvert erstattet med maskiner og i 1911
lanserte bedriftsrådgiveren Frederick W. Taylor radikale endringer i måten å
styre arbeidet på. De tre viktigste kjennetegnene på taylorismen var atskilt
planlegging og utførelse, sentral inspeksjon og kontroll og ekstrem
arbeidsdeling. Taylorismen ble en suksess, mest takket være datidens totale
mangel på kompetanse i USA. Skolene implementerte denne organiseringen og
heller ikke nå var det noen som hadde innsyn i skolehverdagen.
Et
hovedproblem i forhold til å endre skolen er at vi alle er produkter av skolen
fra industrisamfunnet. Derfor er det ikke dumt å ha klart for seg hvilke antagelser
fra industrisamfunnet skolen i dag bygger på.
Industrisamfunnets
antakelser om læring:
-
Elevene
er mangelfulle og skolen reparerer dem
-
Læring
foregår kun i hodet
-
Alle
lærer eller burde lære på samme måte til samme tid
-
All
læring foregår i klasserommet og ikke i verden
-
Det
er dumme elever og smarte elever
-
Skolen
ledes av spesialister som opprettholder kontrollen
-
Kunnskap
er naturlig fragmentert
-
Skolen kommuniserer
sannheten
-
Læring er primært
individualistisk og konkurranse øker læringen
-
Det dynamiske systemet
består av relasjoner og ikke ting
-
Det dynamiske systemet
lager seg selv, mens maskiner er laget av andre
-
Det dynamiske systemet
vokser og utvikler seg kontinuerlig
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar