Om meg

Bildet mitt
Jeg er en nysgjerrig rektor på Skrim ungdomsskole i Kongsberg kommune, og jeg er svært glad i Norwich City, ny kunnskap og riktig bruk av digitale verktøy. Samhandling med engasjerte og kunnskapsrike folk setter jeg også stor pris på. Blant annet så har jeg vært med på å etablere en yrkesskole for jenter i Kakamega, Kenya og jeg har forsøkt meg som NORAD's pedagogiske alibi på et ambulerende musikkprosjekt i Palestina. Jeg blogger for å endre verden til det bedre.

mandag 30. april 2012

Det finnes en kommune der alle i skolen bruker PC

De fleste skoler sliter med å få alle til å bruke digitale verktøy, men jeg vet om en middels stor, norsk kommune, der alle lærere og rektorer bruker PC.

Men først må vi innom en helt vanlig skoletime i en helt vanlig grunnskole i Norge. Læreren har tatt med seg en tralle med bærbare PC'er inn i klasserommet. Hun har laget et IT-basert undervisningsopplegg, men som vanlig virker ikke en tredjedel av PC'ene. Læreren prøver desperat å få i gang PC'ene som ikke fungerer, mens resten av klassen bruker ventetiden til å latterliggjøre læreren eller lage litt baluba. Etter tjue minutter så er alle PC'ene oppe og går, men da har noen elever lastet ned ulovlig programvare, mens andre har klart å låse hele systemet. Læreren må derfor på nytt få oversikt over hvilke PC'er som virker, og deretter flytte på elevene slik at det sitter flere elever ved hver PC. I det læreren har fått plassert alle elevene på en god måte så ringer det ut igjen.

Jeg snakket med den meget engasjerte Jo Kristian Bartnes her om dagen. Han er IKT-sjef i en middels stor, norsk kommune.
-Er det virkelig sant at alle lærere og rektorer i kommunen din bruker PC?, spurte jeg.
-Ja, svarte Bartnes.
-På skoler i andre kommuner er det alltid noen som vegrer seg mot å bruke PC. Hvorfor er det ikke slik i din kommune?, fortsatte jeg.
-Det er fordi PC'ene virker hver gang de skal brukes, svarte en engasjert Bartnes.

Selvfølgelig, tenker jeg, selvfølgelig er det slik. IT-interesserte lærere takler stort sett de problemene som dukker opp uten at unødvendig undervisningstid går tapt. Derfor er det lett å glemme hvor vanskelig det blir for de IT-usikre lærerne, når PC'ene i klasserommet ikke fungerer. Det er en forutsetning for å utnytte det digitale læringspotensialet at alle i skolen bruker PC'er, men da må PC'ene virke hver gang de skal i bruk.

Og hvis du lurer på hvilken middels store, norske kommune som har skjønt at alle PC'ene må fungere, så kan du klikke her.
Computer World har vært på besøk i et av klasserommene, og en skrivefeil i artikkelen er det som best beskriver følelsen av å ha PC'er som alltid virker. Det er rett og slett automagisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar